Jak wygląd i ogólne wrażenie wpływa na odbiór treści przez osoby odwiedzające blogi? Według KISSmetrics przy zakupach kierujemy się: węchem i słuchem w 1% przypadków, dotykiem w 6%, a wzrokiem w 93%. Jak te badania można można przenieść na podwórko blogowe? Jak to wygląda w polskiej blogosferze? Zobaczmy. Z bodźców wzrokowych aż 80% rozpoznawalności marki to kolor. Posłużę się przykładem poniżej.
Rozpoznajesz te loga? Pewnie tak, to spójrz na nie jak by wyglądały w innych kolorach.
Prawda, że nie pasują do siebie? A teraz spójrz na loga blogowe poniżej.
Są ok? Sprawdź oryginały.
Szaro-czarny odcień polskiej blogosfery?
Sporo czasu mi zajęło, aby przejrzeć wiele polskich blogów, zarówno tych z czołówki jak i tych mniej znanych. Efektem tych poszukiwań jest zestawienie poniżej. Dominują odcieni szarości i czarnego. Oczywiście niektóra tematyka tego wymaga, ale nie każda. Znajdziemy również kolorowe blogi i chwała im za to! Jednakże wydaje mi się, że wielu blogerów nie zdaje sobie sprawy z tego, że kolor ma znaczenie i to duże. Ok przyjrzyjmy się zatem naszym rodzimym blogerom z bliska.
Do zestawienia wybierałem tylko i wyłącznie te blogi, które mają logo. Jest również sporo dobrych blogów, które go nie posiadają – nie brałem ich pod uwagę. Nie kierowałem się również żadnymi rankingami itd, część z tych blogów czasem czytam, a nie które nie. Jeśli chodzi o loga z więcej niż jednym kolorem to dobierałem je zgodnie z zasadą bardziej dominującego koloru (mniejszą ilość kolorów traktowałem jako akcent).
Jak widać powyżej kolorów jest dość sporo i są one różnorodne. Również co można zauważyć loga polskich blogów są coraz bardziej dopracowane i z wyczuciem smaku. Często wybrany kolor pasuje również do jego tematyki. Z samą spójnością jest trochę gorzej, więc jeśli nadal nie masz określonej palety kolorów do swojej strony lub bloga skorzystaj z wskazówek poniżej.
10 wskazówek doboru palety kolorów
- Poznaj swoich odbiorców.
- Przestrzegaj proporcji.
- Przeanalizuj strony konkurencji.
- Intencja.
- Wyróżnij się.
- Nie myśl o kolorach lecz o osobowości swojej strony.
- Pobaw się programami i stronami do doboru palet.
- Akcenty – jeśli coś się wyróżnia, to o wiele łatwiej będzie zapamiętane.
- Prostota, ostre kolory i kontrasty szybko męczą wzrok – pamiętaj o tym!
- Zadbaj o spójność.
Dlaczego warto różnych ludzi pytać o zdanie?
Oto kilka przykładów „odrobinę” nietrafionych logo
Dlaczego należy dbać o dobór koloru dla Twojej marki?
CZERWONY
Czerwony wywołuje reakcję pasji i namiętności. To kolor, który zwiększa tętno, sprawia, że szybciej oddychamy i aktywuję przysadkę mózgową.
Cechy koloru: agresywność, energiczność, prowokacja, przyciągający uwagę
FIOLETOWY
Fioletowy jest tajemniczy i wyrafinowany. Bogactwo tego koloru tkwi w jego elegancji.
Cechy koloru: wyrafinowanie, nostalgia, tajemnicość, duchowość
NIEBIESKI
Jest to chyba jeden z najbardziej popularnych kolorów wybieranym dla marki. Kolor spokoju i pogody ducha, symbolizuje wytrwałość i niezawodność.
Cechy koloru: wiarygodność, niezawodność, bezpieczeństwo, odpowiedzialność
ZIELONY
Zielony jest synonimem spokoju, świeżości i zdrowia. Pomimo tego jest spora rozbieżność interpretacji pod względem odcieni. Ciemny zielony jest związany z dobrobytem, natomiast jaśniejsze odcienie z pogodą ducha.
Cechy koloru: bogactwo, zdrowie, spokój, energia
ŻÓŁTY
Kojarzy się z słońcem, komunikuję nadzieję i optymizm. Ten kolor symbolizuje również kreatywność i energię. Dobrze wykorzystany przykuwa uwagę czytelnika.
Cechy koloru: światło, ciepło, motywacja, kreatywność
POMARAŃCZOWY
Pomarańczowy łączy z sobą jasność i motywację żółtego z energią i odwagą czerwonego. Jest to kolor pełni życia, radości i zabawy.
Cechy koloru: witalność, zabawa, energia, radość
BRĄZOWY
Brązowy kojarzony jest z wytrzymałością i trwałością, ale również z prostotą. Z tym kolorem należy uważać ponieważ wielu ludziom kojarzy się z czymś brudnym.
Cechy koloru: natura, prostota, trwałość, ekologia
CZARNY
Czarny używany jest do tych marek w których chcemy podkreślić klasyczne wyrafinowanie. Działa dobrze dla drogich produktów.
Cechy koloru: prestiż, jakość, ponadczasowość, wyrafinowanie
BIAŁY
Oznacza czystość dlatego często wykorzystywany jest w markach związanych z zdrowiem i dziećmi.
Cechy koloru: czystość, szlachetność, miękkość
Zajrzyj jeszcze do artykułu potęga kolorów, bo kolor ma znaczenie. Znajdziesz tam również narzędzia, które ułatwią Tobie to zadanie. Miłej lektury.