Stara maksyma Druckera mówi, że nie da się zarządzać tym, czego nie można zmierzyć i jest w tym wiele racji.
Zaplanować kampanię marketingową i ją optymalizować to jedno, natomiast wykazanie czy ta kampania przyniosła wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa to zupełnie co innego. Przejdźmy więc do wskaźników, które warto znać.
Król wszystkich królów
ROI (
return on investment) –
zwrot z inwestycji. W marketingu jest to po prostu stosunek zysku do wydanych nakładów, wyrażony w procentach. Ten wskaźnik pozwala odpowiedzieć na następujące pytania: „Czy budżet przeznaczony na reklamę został dobrze wydany?” , „Ile przedsiębiorstwo zarobiło dzięki tej kampanii marketingowej?”. Dzięki temu wskaźnikowi na pierwszy rzut oka widać na ile dana kampania była efektywna, a w niektórych przypadkach czy w ogóle się zwróciła.
Wskaźnik konwersji
Najważniejsza miara efektywności działań z jaką przyjdzie Ci się zmierzyć. Najprościej mówiąc jest to ilość osób (w %), które wykonały pożądane działanie (konwersja) z wszystkich do tego nakłanianych.
Przykład wskaźnika konwersji
Celem działań jest wypełnienie formularza kontaktowego na firmowej stronie www.
Witrynę odwiedziło 15000 osób, formularz wypełniło 342. Ile wynosi współczynnik konwersji?
X = 342/15000 x 100%
X = 2.28%
Współczynnik konwersji wynosi 2,28%
Wskaźniki pozyskiwania
W tej grupie możemy wymienić trzy wskaźniki, są one następujące: ilość wygenerowanych lead’ów, ilość wygenerowanych zamówień, średni koszt pozyskania klienta. Przejdźmy do omówienia pokrótce każdego z nich.
Ilość wygenerowanych lead’ów – jest to ilość pozyskanych bezpośrednich kontaktów do klientów zainteresowanych produktem lub zakupem konkretnej usługi.
Ilość wygenerowanych zamówień – ilość klientów, którzy złożyli zamówienie, ten współczynnik jest najbardziej istotny w internetowych sklepach lub w biznesie opartym typowo na rynek B2C.
Średni koszt pozyskania klienta – kwota jaką płacimy za pozyskanie jednego klienta, znając średnią kwotę łatwiej jest nam zaplanować budżet na dłuższy okres czasu.
Modele rozliczeń
- Flat fee – Stała opłata za określoną liczbę wyświetleń np. baneru.
- CPM (Cost Per Mile) – Cena za 1000 wyświetleń reklamy.
- CPC (Cost Per Click) – Cena za kliknięcie w reklamę.
- CPA (Cost Per Action) – Opłata za wykonanie pożądanego działania np.wejście na podstronę z cennikiem.
- CPL (Cost Per Lead) – Opłata za pozyskanie danych kontaktowych do potencjalnego klienta.
- CPS (Cost Per Sale) – Opłata za pozyskanie sprzedaży (zazwyczaj % od sprzedaży)
Flat fee oraz CPM na tą chwilę nie preferuje się tego modelu rozliczeń.
CPC jeden z najbardziej popularnych modeli.
CPA, CPL oraz CPS coraz bardziej zyskują na popularności ponieważ płacimy już za konkretne korzyści.
Powyższe wskaźniki to tylko podstawy do zagłębienia się w analitykę działań marketingowych. Jednakże, okresowa kontrola tych wskaźników pozwoli Ci podejmować bardziej trafne i świadome decyzje. A Ty jakich wskaźników używasz, aby skutecznie ocenić działania marketingowe?
Zdjęcie główne: Simon Cunningham, flickr