Stara maksyma Druckera mówi, że nie da się zarządzać tym, czego nie można zmierzyć i jest w tym wiele racji. Zaplanować kampanię marketingową i ją optymalizować to jedno, natomiast wykazanie czy ta kampania przyniosła wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa to zupełnie co innego. Przejdźmy więc do wskaźników, które warto znać.
ROI (return on investment) – zwrot z inwestycji. W marketingu jest to po prostu stosunek zysku do wydanych nakładów, wyrażony w procentach. Ten wskaźnik pozwala odpowiedzieć na następujące pytania: “Czy budżet przeznaczony na reklamę został dobrze wydany?” , “Ile przedsiębiorstwo zarobiło dzięki tej kampanii marketingowej?”. Dzięki temu wskaźnikowi na pierwszy rzut oka widać na ile dana kampania była efektywna, a w niektórych przypadkach czy w ogóle się zwróciła.
Najważniejsza miara efektywności działań z jaką przyjdzie Ci się zmierzyć. Najprościej mówiąc jest to ilość osób (w %), które wykonały pożądane działanie (konwersja) z wszystkich do tego nakłanianych.
W tej grupie możemy wymienić trzy wskaźniki, są one następujące: ilość wygenerowanych lead’ów, ilość wygenerowanych zamówień, średni koszt pozyskania klienta. Przejdźmy do omówienia pokrótce każdego z nich.
Ilość wygenerowanych lead’ów – jest to ilość pozyskanych bezpośrednich kontaktów do klientów zainteresowanych produktem lub zakupem konkretnej usługi.
Ilość wygenerowanych zamówień – ilość klientów, którzy złożyli zamówienie, ten współczynnik jest najbardziej istotny w internetowych sklepach lub w biznesie opartym typowo na rynek B2C.
Średni koszt pozyskania klienta – kwota jaką płacimy za pozyskanie jednego klienta, znając średnią kwotę łatwiej jest nam zaplanować budżet na dłuższy okres czasu.
Flat fee oraz CPM na tą chwilę nie preferuje się tego modelu rozliczeń.
CPC jeden z najbardziej popularnych modeli.
CPA, CPL oraz CPS coraz bardziej zyskują na popularności ponieważ płacimy już za konkretne korzyści.
Powyższe wskaźniki to tylko podstawy do zagłębienia się w analitykę działań marketingowych. Jednakże, okresowa kontrola tych wskaźników pozwoli Ci podejmować bardziej trafne i świadome decyzje. A Ty jakich wskaźników używasz, aby skutecznie ocenić działania marketingowe?
Zdjęcie główne: Simon Cunningham, flickr