Wskaźniki efektywności działań marketingowych

By Robert Walkowski 8 lat ago
Home  /  Marketing  /  Wskaźniki efektywności działań marketingowych
Stara maksyma Druckera mówi, że nie da się zarządzać tym, czego nie można zmierzyć i jest w tym wiele racji. Zaplanować kampanię marketingową i ją optymalizować to jedno, natomiast wykazanie czy ta kampania przyniosła wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa to zupełnie co innego. Przejdźmy więc do wskaźników, które warto znać.

Król wszystkich królów

ROI (return on investment) – zwrot z inwestycji. W marketingu jest to po prostu stosunek zysku do wydanych nakładów, wyrażony w procentach. Ten wskaźnik pozwala odpowiedzieć na następujące pytania: „Czy budżet przeznaczony na reklamę został dobrze wydany?” , „Ile przedsiębiorstwo zarobiło dzięki tej kampanii marketingowej?”. Dzięki temu wskaźnikowi na pierwszy rzut oka widać na ile dana kampania była efektywna, a w niektórych przypadkach czy w ogóle się zwróciła.

Wskaźnik konwersji

Najważniejsza miara efektywności działań z jaką przyjdzie Ci się zmierzyć. Najprościej mówiąc jest to ilość osób (w %), które wykonały pożądane działanie (konwersja) z wszystkich do tego nakłanianych.
Przykład wskaźnika konwersji
Celem działań jest wypełnienie formularza kontaktowego na firmowej stronie www. Witrynę odwiedziło 15000 osób, formularz wypełniło 342. Ile wynosi współczynnik konwersji? X = 342/15000 x 100% X = 2.28% Współczynnik konwersji wynosi 2,28%

Wskaźniki pozyskiwania

W tej grupie możemy wymienić trzy wskaźniki, są one następujące: ilość wygenerowanych lead’ów, ilość wygenerowanych zamówień, średni koszt pozyskania klienta. Przejdźmy do omówienia pokrótce każdego z nich. Ilość wygenerowanych lead’ów – jest to ilość pozyskanych bezpośrednich kontaktów do klientów zainteresowanych produktem lub zakupem konkretnej usługi. Ilość wygenerowanych zamówień – ilość klientów, którzy złożyli zamówienie, ten współczynnik jest najbardziej istotny w internetowych sklepach lub w biznesie opartym typowo na rynek B2C. Średni koszt pozyskania klienta – kwota jaką płacimy za pozyskanie jednego klienta, znając średnią kwotę łatwiej jest nam zaplanować budżet na dłuższy okres czasu.

Modele rozliczeń

  • Flat fee – Stała opłata za określoną liczbę wyświetleń np. baneru.
  • CPM (Cost Per Mile) – Cena za 1000 wyświetleń reklamy.
  • CPC (Cost Per Click) – Cena za kliknięcie w reklamę.
  • CPA (Cost Per Action) – Opłata za wykonanie pożądanego działania np.wejście na podstronę z cennikiem.
  • CPL (Cost Per Lead) – Opłata za pozyskanie danych kontaktowych do potencjalnego klienta.
  • CPS (Cost Per Sale) – Opłata za pozyskanie sprzedaży (zazwyczaj % od sprzedaży)
Flat fee oraz CPM na tą chwilę nie preferuje się tego modelu rozliczeń. CPC jeden z najbardziej popularnych modeli. CPA, CPL oraz CPS coraz bardziej zyskują na popularności ponieważ płacimy już za konkretne korzyści. Powyższe wskaźniki to tylko podstawy do zagłębienia się w analitykę działań marketingowych. Jednakże, okresowa kontrola tych wskaźników pozwoli Ci podejmować bardziej trafne i świadome decyzje. A Ty jakich wskaźników używasz, aby skutecznie ocenić działania marketingowe? Zdjęcie główne: Simon Cunningham, flickr
Categories:
  Marketing, Zarządzanie
this post was shared 0 times
 000
About

 Robert Walkowski

  (35 articles)

Siema na co dzień zajmuje się marketingiem, zarządzaniem oraz interesuje się szeroko pojętym designem. Kolekcjonuję płyty winylowe i jestem DJ'em... #poznajmysiębliżej