Czy na prawdę myślisz, że animowane GIF’y są tylko dla maniaków internetowych? Spróbuję ten mit obalić. Faktem jest, że GIFy zdominowały świat memów już jakiś czas temu, ale to właśnie dzięki temu ten format pliku ma potencjał wirusowy i przyciąga wielokrotnie większą uwagę niż sama grafika statyczna.
Ok, a co to tak naprawdę ten GIF? Jest to format pliku graficznego, który pozwala na stworzenie krótkiej animacji, w skrócie „animowane zdjęcie”. Ten format został stworzony w 1987 roku, ale o historii nie będę się rozpisywał, jeśli chcesz wiedzieć więcej zajrzyj tutaj lub obejrzyj filmik poniżej
Jak tworzyć gify?
Oczywiście możesz do tego celu użyć różnych programów graficznych takich jak GIMP czy Photoshop, ale jest kilka prostszych narzędzi dostępnych online lub prosto na Twój telefon. Oto kilka z nich:
Make A Gif: proste narzędzie dzięki któremu wykonasz gifa z kilku grafik statycznych, wklejając link do filmu z Youtube, przechwytując obraz z kamerki czy też z dowolnego pliku wideo. Oprócz tego serwis oferuje hosting Twoich gifów.
Freegifmaker: wczytujesz zdjęcia z dysku, ustawiasz wielkość, szybkość i gotowe.
Ezgif: tak jak w przypadku 1 narzędzia jest tu wiele możliwości, a nawet więcej. Mamy dodatkowo takie opcje jak przycięcie, optymalizacja czy też dodatkowe efekty. Warto sprawdzić.
GIF Youtube: tak jak nazwa wskazuje, wrzucasz link z Youtube, ustawiasz początek gifa, następnie jego długość i gotowe.
GifGear: dzięki temu narzędziu dodasz łatwo napis w chmurce do Twojego GIFa.
GifBoom (iOS , Android) wykorzystaj swój super smarphone do zrobienia GIFa 😉
Korzyści z tworzenia gifów
Łatwa konsumpcja. Powiedzmy sobie szczerze w dzisiejszych czasach nie jest łatwo zwrócić czyjąś uwagę na dłużej niż minutę lub dwie. W związku z tym film nie zawsze jest odpowiedni, natomiast GIF stanowi idealny kompromis. To powoduje również to, że ten format jest bardzo często udostępniany dalej.
Wezwanie do działania. Animowana grafika zatrzymuje oko „widza” na dłużej. Dzięki temu możemy w animacji zawrzeć również elementy CTA (Call To Action). Kreatywne wezwanie do działania na pewno zaciekawi odbiorcę, a przede wszystkim jest to doskonała okazja do wypróbowania czegoś nowego.
Emocje. Potencjał GIFa w tym zakresie jest ogromny. GIF może hipnotyzować dzięki swojej prostocie, może również nieść ze sobą komunikat emocjonalny, który przyniesie ludziom inspirację czy też uśmiech na twarzy.
Gify – wykorzystanie w praktyce
Teraz jak już umiemy zrobić GIFa i wiemy jakie niesie ze sobą korzyści przejdźmy do następnego kroku. Jak i gdzie możemy wykorzystać ten rodzaj pliku?
Gify na stronie www.
Poszukaj miejsc na swojej stronie gdzie możesz użyć ten format. Czasem niewielka zmiana może dać spore efekty. Oczywiście pamiętaj o tym, aby nie przesadzić z ilością tak, aby strona nie ładowała się za długo. Dzięki animacji możesz w ciekawy sposób zaprezentować na przykład swoje produkty. Spójrz jak to robi Dogfish.
Lub Google.
Gify w Social media
Tak w social media jest sporo miejsca na GIFy, na tą chwile Facebook nie wspiera tego formatu, ale takie serwisy jak Pinterest, Twitter, Tumblr,Google+ czy też polski Wykop wspierają ten format, więc warto to wykorzystać. Poniżej kilka przykładów od znanych marek:
Gify w E-mail marketingu
Wiele osób już dawno mówiła, że to medium umiera. Moim zdaniem nie umrze jeszcze długo, po prostu e-mail cały czas ewoluuje. Dlatego, jeśli wysyłasz newslettery dostarczaj zarówno treść wysokiej jakości jak i doznania estetyczne dla odbiorcy. Najlepszą metodą sprawdzenia tego jest test A/B przy wysyłce zrób dwie wersje maila jeden z grafiką statyczną, a drugi z animowaną i sprawdź konwersje 😉
Gify w blogowaniu
Również w blogosferze jest miejsce dla tego formatu, nie wierzysz? Wejdź chociażby na BuzzFeed oni robią to sprytnie i skutecznie. Dzięki temu materiały, które tworzą mają potencjał wirusowy.