Jak planować kampanie marketingową? Metoda SOSTAC

Robert WalkowskiBy Robert Walkowski 3 lata agoNo Comments
Home  /  Marketing  /  Jak planować kampanie marketingową? Metoda SOSTAC

Pierwsze pytanie na jakie musisz sobie odpowiedzieć przy tworzeniu dobrej kampanii marketingowej to „czy mam dobry plan”. Prawda jest taka, że kampania wspierana dobrze wykonaną analizą , checklista i ciągłym monitoringiem działań daje najlepsze efekty. Tu z pomocą przychodzi metoda SOSTAC®, która sprawdza się szczególnie w działaniach w internecie. Wielu marketerów pewnie nawet nie wie, że korzysta właśnie z tej metody w całości lub w pewnych obszarach.

metoda-sostac

SOSTAC® to tak naprawdę bardzo proste i zarazem skuteczne narzędzie. Metodologia ta została opracowana w roku 1990 na potrzeby firmy PR Smith. Nazwa metody powstała od pierwszych liter sześciu głównych trzonów,  które są następujące:

  • Situation Analytics (Analiza)
  • Objectives (Cele)
  • Strategy (Strategia)
  • Tactics (Narzędzia)
  • Actions (Plan)
  • Control (Monitoring)

Co tak naprawdę trzeba zrobić?

Opracuj plan według sześciu zasad, analizuj na bieżąco i poprawiaj swoją kampanię w czasie rzeczywistym. Ok przejdźmy do omówienia każdego kroku po kolei.

  1.  Situation Analytics (Analiza)
    Pierwszym krokiem jakim musisz zrobić po wybraniu produktu lub usługi, którą chcesz reklamować to szczegółowa analiza, która obejmuje analizę stanu obecnego zarówno towaru/usługi jak i przedsiębiorstwa. Następnie należy przyjrzeć się potencjałem firmy i pracowników. Warto też wykonać analizę konkurencji, analizę SWOT oraz przejrzeć trendy (chociażby na Google Trends).
  2. Objectives (Cele)
    Po wykonaniu analizy bardzo ważną sprawą jest CEL Twojej kampanii, cel oczywiście tworzymy zgodnie z metodą SMART. Dlaczego jest to takie istotne? Dlatego, że bez celu tak na prawdę nie wiemy po co kampania, w jakim kierunku zmierzamy i co chcemy poprzez nią osiągnąć. Pamiętaj, że dobrze sformułowany cel to połowa sukcesu 😉 Według autorów metody SOSTAC® przydaje się tutaj również zasada 5 S’s, ale nie jest to konieczne (Sell, Serve, Sizzle, Speak, Save).
  3. Strategy (Strategia)
    Jak już wiesz co chcesz reklamować i masz dla tego produktu cel to przystąp do projektowania strategii. W tym kroku musisz ocenić grupę docelową oraz jej potrzeby, jeśli masz więcej czasu możesz stworzyć reprezentanta tej grupy – Persone. Następnie określ kanały komunikacji z jakich chcesz skorzystać oraz z jakimi systemami będziesz integrować swoje działania (CRM, Analytics itd.).
  4. Tactics (Narzędzia)
    Określ narzędzia oraz kanały komunikacji jakie wykorzystasz do swojej kampanii. W tym punkcie również zawiera się cały marketing mix – to jaką kombinację marketingu wykorzystasz zależy w dużej mierze od produktu, ale pamiętaj, że nie warto skupiać się tylko na jednej rzeczy na przykład tylko na social media.
  5. Actions (Plan)
    Najważniejsze pytania do tego punktu to: kto? co? kiedy? Jakie umiejętności potrzebujemy aby zrealizować cel i w jakim czasie? Warto tutaj stosować checklisty lub podeprzeć się systemem do planowania poszczególnych etapów.
  6. Control (Monitoring)
    Ostatni punkt jest równie ważny jak cel, bo właśnie dzięki niemu możesz doskonalić swoją kampanię. Określ kto, co ma analizować i w jakim czasie. Przydają się tutaj również takie rzeczy jak: testy użytkowe, testy A/B, Mystery Shopper, Monitoring marki w Internecie oraz Google Analytics (lub inny system do mierzenia statystyk). Z pozoru łatwy punk, ale wymaga od nas zrozumienia jednej podstawowej rzeczy: popełnianie błędów jest dobre, a Twoim największym atutem w doskonaleniu kampanii będzie wyciąganie wniosków i modyfikowanie kampanii czyli powrót najczęściej do punktów 2,3 i 4 już w trakcie trwania.

Zachowaj równowagę

Tak jak wspomniałem wcześniej, przy tej metodzie popełnianie błędów jest Twoim atutem. Trzeba również pamiętać o kolejnej ważnej kwestii, mianowicie o równomiernym rozłożeniu sił na kolejne etapy pracy, szczególnie w początkowej fazie. Najlepsze rozwiązaniem jest następujące

Analiza(20%) +  Cele (5%) + Strategia(45%) + Narzędzia(30%) = 100%

Jak już masz pierwsze cztery punkty to już jesteś na półmetku. Punkt 5 i 6 to tak naprawdę planowanie i monitoring wcześniejszych kroków. Próbuj różnych kombinacji, czasem nawet warto wypróbować wariant nie dopracowany jeśli jesteś gotów popełniać błędy i szybko je naprawiać.

SOSTAC® w pigułce

jak-planowac-kampanie-marketingowa-sostac

Dlaczego ta metoda sprawdza się bardzo dobrze w internetowych kampaniach marketingowych? Odpowiedź jest prosta – klient internetowy jak i sam internet zmienia się bardzo dynamicznie w związku z tym również nasze działania muszą być do tego dostosowane. Dobra internetowa kampania marketingowa to tak naprawdę koło, które cały czas jest w ruchu. Poza tym nigdy do końca nie wiemy co chwyci, a co nie, popełniając błędy i wyciągając z tego wnioski możemy cały czas doskonalić naszą kampanię.

To jak to jest u Ciebie? Znasz tą metodę? Zapraszam do dyskusji 🙂

______
Główne zdjęcie: Tormod Ulsberg
Categories:
  Marketing, Zarządzanie
this post was shared 0 times
 100
Robert Walkowski
About

 Robert Walkowski

  (35 articles)

Siema na co dzień zajmuje się marketingiem, zarządzaniem oraz interesuje się szeroko pojętym designem. Kolekcjonuję płyty winylowe i jestem DJ'em... #poznajmysiębliżej