Czy wiedza jest nową ropą naftową?

Jak myślisz czy wiedza osobista jak i ta, która jest w przedsiębiorstwach jest nową ropą naftową?
Robert WalkowskiBy Robert Walkowski 2 lata ago1 Comment
Home  /  Zarządzanie  /  Czy wiedza jest nową ropą naftową?

Każdego dnia zalewani jesteśmy bardzo dużą ilością informacji. Sztuką jest wyselekcjonować tą najbardziej wartościową i zrobić z niej użytek. Czy to oznacza, że właśnie wiedza jest nową ropą naftową? W niektórych dziedzinach na pewno tak! Dziś postaram się Tobie przybliżyć czym tak naprawdę jest wiedza. Dużą część roku 2015 poświęciłem na swoją pracę magisterską, która opierała się na zarządzaniu wiedzą. W związku z tym mam sporo przemyśleń na ten temat oraz ciekawych wniosków, które będę się starał sukcesywnie przemycać na blogu.

Ok przejdźmy do rzeczy na wiedzę składa się tak naprawdę kilka czynników, które postaram się wyjaśnić, aby to lepiej zrozumieć spójrz najpierw na grafikę poniżej.

jak informacja staje sie wiedza

Jak widzisz podstawą wiedzy są informacje. Natomiast informacje to nic innego jak uporządkowane dane oraz istotne czynniki, które wykorzystujemy do podejmowania decyzji. Na przykład wiedzy nie znajdziesz w tym wpisie, ponieważ zawiera on tylko informacje. Natomiast jeśli te informacje wykorzystasz do konkretnego zadania można mówić wtedy o zastosowaniu wiedzy. W związku z tym wiedzę można określić jako, użytkową informację. Zdobyta wiedza pozwala podejmować decyzje oraz wnosi istotny wkład w twórcze myślenie. Dzieje się tak wtedy, kiedy informacja dociera we właściwej formie, o stosownej porze do właściwego miejsca. Wiedza zapewnia Ci większą skuteczność działań i zdolność przewidywania skutków niż dane czy informacje. Natomiast sama wiedza dzieli się jeszcze na wiedzę jawną oraz wiedzę ukrytą.

hierarchia wiedzy

Wiedza jawna jest po prostu jawna, tłumaczyć chyba nie trzeba (jeśli tak to zapraszam do dyskusji w komentarzach). Wiedza ukryta to bardziej skomplikowany proces, bo tak naprawdę każdy z nas posiada unikalną wiedzę, która jest kapitałem intelektualnym. Na tą wiedzę składają się zdobyte informacje, doświadczenia, popełniane błędy oraz przemyślenia. Tak samo jest również w przedsiębiorstwach, tam dopiero ilość informacji, danych i wiedzy jest przerażająca. Sprawne zarządzanie tą sferą przyczynia się do efektywnego wzrostu, a dobre zidentyfikowanie jej zapobiega efektowi „wywarzania otwartych drzwi”. Wiele firm z tymi problemami boryka się na co dzień – często nawet nie zdają sobie z tego sprawy, ale to temat na osobny wpis.

A jak w Twojej firmie zarządza się wiedzą?

Czy w ogóle istnieje świadomość zarządzania wiedzą? Zapraszam do dyskusji na ten temat. W kolejnych wpisach z tej serii postaram się przybliżyć bardziej inne aspekty tego zagadnienia, które jest bardzo złożone, ale z perspektywy długofalowej daje bardzo dobre efekty.

Category:
  Zarządzanie
this post was shared 0 times
 000
Robert Walkowski
About

 Robert Walkowski

  (35 articles)

Siema na co dzień zajmuje się marketingiem, zarządzaniem oraz interesuje się szeroko pojętym designem. Kolekcjonuję płyty winylowe i jestem DJ'em... #poznajmysiębliżej